zondag 23 juni 2013

's morgens vroeg.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als er dingen moeten heb ik moeite met uitslapen.
En dus zat ik gisterochtend om 6 uur al achter mijn laptop om de komende dagen voor te bereiden.
Toen de rest van de familie uit bed kwam had ik er toch al 4 uur werken op zitten.
Of dat een straf is?
Welnee, ik geniet van de vroege ochtend.
Zelfs als het regent.
Tussen de bedrijven door verbaas ik me over de vele soorten goudsbloemen.
Ze komen allemaal uit mijn tuin.
Een meter of vier vijf goudsbloemen heb ik daar. In een paar dagen zijn ze tot bloei gekomen.
Ik kan er eindeloos naar kijken.
Naar het hart .
Naar de randjes van het blad. Zou ik, als ik een goudsbloem moest tekenen, het blad van die gekartelde randjes geven? Hoe goed kijk ik eigenlijk?


Heb ik altijd de rust om goed te kijken?



Zo fier en kleurig staan ze daar, op mijn nieuwe vaas.Sommigen lijken wel zojuist hun krulspelden uit te hebben gedaan, om vooral maar op hun mooist te zijn.
Een parelmoeren laagje lijkt er over de blaadjes uitgespreid.


Anderen moeten zich nog gaan tonen aan de wereld. Maar dat komt, dat komt!








Behalve dat ze zo mooi zijn heeft de Goudsbloem of Calendula vele andere kwaliteiten.
Je kunt de blaadjes over een salade strooien of in een kruidenboter verwerken (helemaal mooi met blaadjes van de korenbloem).
Je kunt er thee van zetten en zalf van maken.......


En dit? Dit ga ik zeker proberen. Kleine potjes heb ik genoeg. Na dinsdag.....dan......


Goudsbloem-gelei.

·         2 handen vol goudsbloem-blaadjes
·         1/2 kg geleisuiker
·         een halve citroen
·         1 liter water
Doe de bloemblaadjes in een kookpot en pers er de halve citroen bij uit. Breng aan de kook en haal van het vuur. Laat de pot vervolgens een nachtje staan.
Voeg een liter water toe en 1/2 kg  geleisuiker.Op de verpakking, zo vermeldt het recept moet '2 +1' staan. Twee delen vruchten en 1 deel suiker. Breng al roerend aan de kook en schenk gelijk in potjes (kleintjes dacht ik maar) helemaal vol. Zet de potjes op de kop en laat afkoelen.
Lekker bij ijs en yoghurt.

(met dank aan Daniëlle Houbrechts)





7 opmerkingen:

  1. Wat een zonnepracht en -kracht. Mooi en wat leuk en lekker dat je er ook van kunt snoepen. In de kruidenboter en door een salade lijkt het me prachtig en zomers staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi! vier of vijf meter goudsbloemen..... wat een geluk! Ik zou er tussen willen gaan liggen...
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zo in de vaas, maar 4 a 5 meter in de tuin lijkt me helemaal een weelde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, echt prachtig! Je banner is ook vrolijk. Al heerlijk zomers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je kunt ze ook gebruiken voor wolverven toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het schijnt van wel, maar of het blijvende kleuren zijn? Dat betwijfel ik.
    Er is een groot verschil tussen grand teints en petit teints......
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een echte zomerbloem, vol van kleur en zonnekracht.
    Mooi is jouw banner!

    BeantwoordenVerwijderen